مداد مداد .

مداد

زیرساخت‌های مجازی‌سازی

زیرساخت‌های مجازی‌سازی

زیر‌ساخت‌های مجازی‌سازی موجود بیشتر بر‌پایه سیستم‌عامل لینوکس هستند. گفتنی است مجازی‌سازی ویندوز با نام «Hyper V» نیز وجود دارد؛ ولی مانند بقیه چندان مشهور نیست و شرکت‌های هاستینگ از نسخه‌های لینوکسی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین زیرساخت مجازی‌سازی که شرکت‌های هاستینگ از آن استفاده می‌کنند، VMWARE و KVM هستند. درادامه، درباره این مجازی‌ساز‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

XEN

این مجازی‌ساز رایگان نیست؛ ولی یکی از مجازی‌ساز‌های حرفه‌ای‌ است. از زیرساخت XEN بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی استفاده می‌شود. شرکت‌های هاستینگ و فروش سرور مجازی به‌دلایلی از این سیستم استفاده نمی‌کنند.

VMWARE

VMWARE معروف‌ترین و محبوب‌ترین زیرساخت برای مجازی‌سازی است. بیشتر شرکت‌های هاستینگ و سازمان‌ها و شرکت‌ها از این زیرساخت استفاده می‌کنند. زیر‌ساخت VMWARE متأسفانه ایران را محدود کرده است و رایگان نیست و در کشورمان همیشه به‌صورت کرک‌شده استفاده می‌شود. محصول مجازی‌ساز این شرکت «ESXi» دارد که در قالب سیستم‌عامل ارائه شده است.

ESXi

این مجازی‌ساز پنل‌های کاربری اختصاصی مانند VCenter دارد که بیشترِ شرکت‌ها دسترسی کاربری به آن‌ها را به مشتریانشان ارائه می‌دهند. برخی پنل‌های مدیریتی نیز برای این برنامه تهیه شده‌اند که به‌صورت ماژول در پنل‌های کاربری شرکت‌های هاستینگ نصب و دراختیار کاربران قرار داده می‌شوند. خرید این نام مجاز نمی باشد پرسرعت v2ray

کاربران ازطریق این پنل‌ها می‌توانند سرور خود را روشن و خاموش و مجدداً راه‌اندازی کنند. همچنین، ویژگی‌های دسترسی کنسول به سرور مجازی و قسمت‌های مانیتورینگ متنوعی دارد. برخی از ویژگی‌های مهم مجازی‌ساز ESXi عبارت‌اند از:

  • پایداری بسیار زیاد
  • قدرت مدیریت بسیار فراوان سخت‌افزارها
  • سیستم‌های تحمل خطا بسیار پیشرفته با پایداری کم‌نظیر

KVM

مجازی‌ساز KVM برپایه لینوکس و کاملاً رایگان است؛ ولی برای ارتباط با پنل کاربری باید پنل‌های ویژه‌ای برایش تهیه شود که رایگان نیست. این پنل‌ها هم دراختیار کاربران قرار می‌گیرند و هم دراختیار مدیران سرور‌ها؛ اما با دسترسی‌های کاملاً متفاوت. مهم‌ترین ویژگی مجازی‌ساز KVM محیط بسیار کاربر‌پسند آن است.

از‌لحاظ مدیریتی KVM مانند ESXi نیست؛ ولی کاربر در پنل خود اختیارات بسیاری دارد که امروزه در بین کاربران سرور‌های مجازی بسیار محبوب شده است. معروف‌ترین این پنل‌ها SolusVM و AutoVM نام دارند. درادامه، به برخی از ویژگی‌های مهم این سیستم مجازی‌ساز اشاره کرده‌ایم:

  • نصب و تحویل خودکار و سریع سیستم‌عامل سرور مجازی
  • تعویض سیستم‌عامل سرور مجازی در هرلحظه به انتخاب و به‌وسیله خود کاربر
  • دسترسی مدیریتی بیشتر و مانیتورینگ بهتر کار روی سرور مجازی

کاربران بیشتر زیرساخت KVM را انتخاب می‌کنند؛ زیرا زمان پشتیبانی و تحویل بسیار کوتاه می‌شود.

مسئله مدیریت هارد در سرور مجازی

ظرفیت ذخیره‌سازی در همه سیستم‌ها و سرورها موضوع مسئله‌سازی است. در تمامی‌ سرور‌ها و سیستم‌های کامپیوتری، اگر ظرفیت هارد پر شود، سیستم به‌درستی کار نمی‌کند و دچار مشکل می‌شود. نکته‌ای که کاربران به‌دلیل دانش ناکافی در این زمینه با آن مواجه هستند، این است که به‌اشتباه فکر می‌کنند در سرور مجازی از هارد (HDD) به‌طوراشتراکی استفاده می‌شود. مطمئن باشید که در سرور مجازی با هر تکنولوژی یا هر مجازی‌سازی که استفاده شود، HDD به‌طوراختصاصی دراختیارتان قرار می‌گیرد. نکته‌ای که گاهی اوقات به‌اشتباه برداشت یا از آن سوءاستفاده می‌شود، در تکنولوژی مدیریت هارد سرور میزبان است.

مجازی‌ساز‌ها برای مدیریت هارد ابزارهای خاصی دراختیار مدیر سرور قرار می‌دهند تا از فضای خالی‌ هارد‌های سرور‌های مجازی به‌صورت بهینه استفاده کنند. حال چرا چنین ابزارها و تکنیک‌هایی وجود دارند؟ پاسخ این است که مدیریت هارد در سرور همیشه با مشکل همراه است و اگر به‌درستی این کار انجام نشود، همه سرورهای مجازی موجود در سرور میزبان با مشکل مواجه می‌شوند.

شما همیشه از فضای سیستم خود به‌طور‌کامل استفاده نمی‌کنید و ممکن است فضای خالی زیادی داشته باشید. گاهی اوقات کاربران از فضای خالی هارد سرور مجازی هیچ‌وقت استفاده نمی‌کنند. مدیران سرور‌ها با استفاده از شیوه‌های مدیریتی متفاوتی که ابزارهای موجود در مجازی‌ساز‌ها دراختیارشان قرار می‌دهند، سیاست‌های متفاوتی را برای مدیریت هارد سرور میزبان در نظر می‌گیرند. https://llk.dk/bsl4ky

نکته

متأسفانه برخی از مدیران سرور‌ها از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و بیشتر از حجم کل هارد سرور میزبان، سرور مجازی به کاربران ارائه می‌کنند. این کار باعث کُندی همه سرور‌های مجازی می‌شود و اصطلاحاً به آن Oversellکردن می‌گویند. این یعنی بیشتر از توان سرور میزبان سرور مجازی ایجاد شده است. کاربران نمی‌توانند از این مسئله آگاه شوند و باید به مدیر سرور و شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی اعتماد کنند. پس هنگام تهیه، به اعتبار فرد یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات توجه کنید.

دسترسی کنسول یا VNC چیست؟

دسترسی کاربران به سرور مجازی ازطریق اینترنت است. اگر اینترنت یا شبکه سرور مجازی دچار مشکل شود یا بخواهید عملیاتی را قبل از بارگذاری سیستم‌عامل انجام دهید، ازطریق دسترسی راه دور یا ریموت نمی‌توانید به سرور متصل شوید و باید دسترسی مستقیم به سیستم‌عامل داشته باشید.

به این نوع دسترسی، دسترسی کنسول می‌گویند. برای درک بهتر این نوع دسترسی، فرض کنید که مستقیماً پشت سرور خود نشسته‌اید و با کیبورد و ماوس و مانیتور به سرور متصل شده‌اید. در این صورت، هر کاری بخواهید انجام می‌دهید.

معروف‌ترین ابزار برای دسترسی کنسول به سرور مجازی برنامه VNC است؛ البته کنترل پنل‌های مدیریتی سرور‌های مجازی انواع مختلفی از دسترسی‌های کنسول را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی

امنیت همواره یکی از مسائل اساسی کاربرانی است که قصد دارند از فضای مجازی برای اهداف مختلف استفاده کنند. به‌همین‌دلیل، صاحبان کسب‌و‌کارها نیز برای اینکه بتوانند به مشتریان خود از این نظر اطمینان لازم را بدهند، همواره تمهیداتی را برای افزایش امنیت سرور مجازی در نظر می‌گیرند. به این نکته نیز باید توجه کنید که بیشترِ بار امنیت سرور مجازی با کاربر است و این کار به دانش و تجربه کافی نیاز دارد.

شرکت ارائه‌دهنده خدمات فقط می‌تواند شبکه و سخت‌افزار سرور را تاحدممکن امن نگه دارد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر دانش یا نیروی متخصص برای این کار را ندارید، حداقل از کنترل پنل‌های تحت‌وب مدیریت سرور استفاده کنید؛ زیرا این کنترل پنل‌ها تا حدودی امنیت سرور شما را افزایش می‌دهند. درادامه برای برقراری حداقل امنیت سرور مجازی، چند راهکار را به شما معرفی می‌کنیم.

https://disqus.com/by/soniarober22/about/

https://8tracks.com/soniarober22

https://www.redbubble.com/people/SoniaRober22/shop?asc=u

https://trello.com/u/soniarober22

https://www.blogtalkradio.com/soniarober22

https://visual.ly/users/soniarober22/portfolio

https://www.viki.com/users/soniarober22_535/about

https://infogram.com/untitled-chart-1hmr6g7qdpnmz6n?live

https://slides.com/soniarober22

https://500px.com/p/soniarober22?view=photos

https://logopond.com/SoniaRober22/profile/644245/?filter=&page=

https://list.ly/soniarober22/favorites

https://www.bitsdujour.com/profiles/paVpVz

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۰۱:۳۳ توسط:مداد موضوع: نظرات (0)